FAQ - Vanliga frågor
Svar: För att vi kan :) ,skämt o sido, eftersom majoriteten av de som jobbar med oss är brandman och våra brandmän har otroligt mycket erfarenhet från massa andra yrken så kan vi erbjuda denna breda service! Så var inte rädd att fråga om du inte hittar
Svar: Absolut! Bara det inte är arbetsmoment som kräver speciell utbildning
Svar: Absolut!
Svar: Ja upp till 10 miljoner i egendomsvärde och vi innehar transportförsäkring ifall något skulle gå sönder under en transport.
Svar: Absolut! Säkerhet för er och oss är A och O! De tullar vi inte på! Vi tar inga jobb som vi inte har utbildning eller kunskap på!
Svar: Nej det finns det inte. Vi tycker inte att de finns för små jobb/arbetsmoment! Alla har inte förutsättningar för allt. Där vill vi hjälpa till för en liten peng!
En stor drivkraft för oss är just ”det lilla jobbet”. Det finns för få företag som kan ta sig tiden för de små jobben. Men inte vi!
Svar: Nej verkligen inte! Finns behovet att vi arbetar kvällar och helger så gör vi det!
Svar: Ja det har vi. Har de flesta verktygen man kan tänka sig. Vi har även allt från plugg och skruv som behövs för att tex hänga upp en TV på väggen
Svar: Ja! Kundens önskan är vår lag och vi kan även montera den och slänga emballaget
Svar: Vi tillämpar en avgift om 395 kronor per uppdrag och dag för att täcka våra drivmedels- och parkeringskostnader och ev tullar. Denna punkt kommer finnas med på din offert.
Svar: Företaget du anlitat drar avdraget från arbetskostnaden på fakturan. När arbetet är utfört och du har betalat ansöker företaget om utbetalning från Skatteverket.
ROT-avdrag innebär 30% av arbetskostnaden.
Läs mer om ROT avdrag, https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrotavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Svar: Företaget du anlitar drar av avdraget från arbetskostnaden på fakturan. När arbetet är utfört och du har betalat ansöker företaget om utbetalning från Skatteverket
RUT-avdrag innebär 50% av arbetskostnaden.
Lär mer om RUT avdrag, https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrutavdraget.4.d5e04db14b6fef2c866097.html
Svar: Din faktura kommer innehålla hela beloppet för det arbete du bokat hjälp för. Men vi gör ett avdrag på din faktura på tex 50% RUT. Alt 30% ROT.
Och de 50%/30% får vi sen söka hos Skatteverket som betalar ut till oss.
Har du slut på ROT/RUT kommer du få betala 100% av arbetskostnaden.
Så din faktura kan se ut såhär:
Exempel på RUT-faktura:
Trädfällning utförd 2024-01-01
3 träd, 8 arbetstimmar 9600kr
Avdrag RUT 50% -4800kr
Materialkostnad. 100kr
Total summa att betala 4900kr inkl moms
Svar: Du som kund ansvarar själv för att du uppfyller villkoren för skattereduktion. Vi förbehåller oss rätten att debitera dig återstående belopp, motsvarande skattereduktionen, om begäran om rut- eller rotavdrag nekas från Skatteverket.
Svar: För att ha rätt till rutavdrag ställs följande krav:
Svar: Jajamän! Vi utför både ROT och RUT!
Och ni behöver inte lyfta ett finger då vi sköter allt med Skatteverket! Vi behöver bara lite uppgifter av er.
Låt oss göra jobbet åt dig och frigör din tid för viktigare och roligare saker. Vi hanterar det med expertis och effektivitet så att du kan fokusera på ditt liv.
Boka Hjälp i hem och trädgård i Mälardalen AB
Björnsonsgatan, Bromma
Tel: 072 33 44 580
Hemsida: http://www.bokahjalp.se
Email:info@bokahjalp.se
BG: 188-6969
PG: 212 20 59-5
Org.nr: 559385-7872
Vi innehar F-skattsedel
Copyright © Alla rättigheter förbehållna